Retourneren
ARTIKEL 9 – RETOURPROCEDURE
9.1 Herroepingsrecht
9.1.1 Een Eindklant kan elk artikel gedurende 14 dagen beoordelen vanaf het moment dat het artikel is afgeleverd op het adres vermeld in de bestelgegevens. Met uitzondering van de onderstaande landen:
-
IJsland en Verenigde Arabische Emiraten: het herroepingsrecht is beperkt tot 14 dagen vanaf ontvangst.
-
Verenigde Staten: er bestaat geen herroepingsrecht.
9.1.2 Retourzendingen georganiseerd door de Dropshipper of Partner.
Als de Eindklant besluit het/de artikel(en) te retourneren, gelden de volgende regels:
A. De Eindklant is verplicht het ontvangen artikel(en) binnen 14 dagen nadat hij de Dropshipper of Partner op de hoogte heeft gesteld van zijn wens om het product te retourneren, te retourneren naar een door de Dropshipper of Partner opgegeven retouradres; EN,
B. Bij ontvangst van de artikelen van de klant retourneert de Dropshipper of Partner deze binnen 14 dagen aan de leverancier (of aan vidaXL of een andere partner indien van toepassing) en vraagt via de Service een terugbetaling aan. Een terugbetaling vindt plaats binnen 7 dagen nadat de leverancier de geretourneerde artikelen heeft ontvangen en heeft bevestigd dat de artikelen in goede staat en niet beschadigd zijn. De Dropshipper of Partner is verantwoordelijk voor de juiste verpakking van de artikelen en eventuele problemen die kunnen ontstaan tussen de Dropshipper of Partner en hun Eindklant als gevolg van het (onjuist) retourneren van (beschadigde) artikelen; EN,
C. Het retourneren van artikelen moet in originele verpakking plaatsvinden en de artikelen mogen niet defect zijn. De Dropshipper of Partner is verantwoordelijk voor de verzendkosten en het risico van beschadigingen tijdens het transport.
9.1.3 Retouren georganiseerd door de leverancier (of vidaXL).
9.1.3.1 Indien de Dropshipper of Partner niet aan 9.1.2 kan voldoen, kan de Dropshipper of Partner de leverancier vragen om de retourzending rechtstreeks vanaf de Eindklant te organiseren onder dezelfde voorwaarden die de leverancier (of vidaXL) hanteert voor haar eigen klanten. Eventuele kosten die op haar lokale websites aan de klanten van de leverancier in rekening worden gebracht, worden eveneens aan de Dropshipper of Partner in rekening gebracht. De Dropshipper of Partner zal het telefoonnummer van de klant, het afhaaladres en eventueel een e-mailadres aan de leverancier doorgeven, welke informatie uitsluitend zal worden gebruikt om de aangevraagde retourzending te organiseren.
9.1.3.2 Wanneer de leverancier (of vidaXL) de retourzending namens de Dropshipper of Partner organiseert, kunnen logistieke kosten worden ingehouden op de terugbetaling aan de Dropshipper of Partner voor de geretourneerde producten. Omdat de leverancier (of vidaXL) geen deel uitmaakt van het contract tussen Dropshippers/Partners en hun Eindklant, wordt het doorberekenen van bovengenoemde vergoeding aan de Eindklant volledig aan het oordeel van de Dropshipper of Partner overgelaten.
9.1.4 Indien de Dropshipper of Partner een ongebruikelijk en onverklaarbaar hoog retourpercentage heeft vergeleken met de gemiddelde retourtarieven binnen het platform, behoudt de leverancier zich het recht voor om verdere retourdiensten aan de Dropshipper of Partner te weigeren, de prijzen te verhogen, de aangeboden bedenktijd te verkorten aan Eindklanten of de Dropshipper of Partner uit te sluiten van het platform.